woensdag 11 februari 2009

NIEUWS VAN DE SENIOREN!

Op de vergadering van de ouderenadviesraad van 28 januari l.l. werd onze "open" brief van 20 oktober 2008 "uitvoerig besproken"... dat laat de voorzitter mij met zijn brief van 9 februari weten.

Wat mooi is, de raad gaat akkoord met het voorstel dat een nieuwe ouderenvereniging lid kan worden wanneer die vereniging bij de kandidatuurstelling het bewijs levert een bestuursploeg te hebben en een activiteitenplanning kan voorleggen.

Alleen waarom dan nog altijd gesproken wordt over een "gemotiveerde kandidatuur" is mij niet duidelijk... maar goed!

Ons voorstel om minstens een keer per jaar een openbare zitting van de ouderenadviesraad te organiseren, waar alle 60-plussers van de gemeente naar uitgenodigd worden -of ze dan ook komen is nog de vraag, maar wie geïnteresseerd is kan komen-, is dan wel een brug te ver...

Men formuleert het zo "op uw tweede punt zijn de leden van de ouderenadviesraad van mening dat zij als vertegenwoordigers van de verschillende ouderenverenigingen de Waarschootse 60-plussers inspraak geven en de diverse noden aanhalen, bespreken en desgewenst actie ondernemen.

De verslaggeving wordt kenbaar gemaakt aan de raadsleden via het extranet wat de openbaarheid ten goede komt.

Tot slot kunnen we opmerken dat in Waarschoot geen enkele adviesraad openbaar is.

Wij zijn dan ook niet geneigd om het huishoudelijk reglement in die zin aan te passen"

Niet alle 60-plussers zijn bij een ouderenvereniging aangesloten... mogen de niet-georganiseerde geïnteresseerden dan hun zegje niet hebben?

Bij mijn weten, en ik ben daar toch vrij goed geplaatst, is er op het extra-net voor de gemeenteraadsleden tot nu nog geen enkel verslag van geen enkele adviesraad verschenen... hoewel reeds lang beloofd... en ook al was dat dan wel zo brengt dat die niet-georganiseerde geïnteresseerden dichter bij de ouderenadviesraad?

In het "huishoudelijk reglement van de gemeentelijke jeugdraad van Waarschoot" lees ik in artikel 2: De algemene vergadering komt minstens zesmaal per werkjaar samen. De algemene vergaderingen zijn openbaar. De plaats, dag en tijdstip ervan worden bepaald door het bestuur"... Dat is dan ongetwijfeld om de niet-georganiseerden bij de werking te kunnen betrekken.

Zoiets moet volgens mij ook voor de ouderenadviesraad mogelijk zijn... geen zes keer per jaar, neen, neen... misschien om te beginnen één keer per jaar...

De ouderenadviesraad ziet het niet zitten... en daar kunnen we niets anders dan respect voor hebben.

NEN GOEJEN....






In een schriftelijke vraag aan het college in verband met de twee nieuwjaarsrecepties die bij het begin van het nieuwe jaar door het bestuur gegeven werden, vroeg ik o.a. voor de receptie van 2 januari: "heeft uw college een idee hoeveel inwoners naar die receptie gekomen zijn?"



Wat denk je dat onze "vroede" bestuurders antwoorden?

"JA"


Zeg zelf... heerlijk toch... alleen spijtig dat het bijna een maand duurde (mijn vraag op 5 januari, hun antwoord op 2 februari!) om tot dit ongetwijfeld goed doordacht antwoord te komen!