zaterdag 20 december 2008

WAT OVER DE GEMEENTERAAD....

Waarschoot geeft volgend jaar 571.041 euro aan de politiezone!
Slechts 2 % of 11.197 euro meer dan dit jaar, stelde Schepen David... OK, maar op de zitting van 4 december l.l. werd de toelage voor 2008 van 534.326 euro naar 559.844 euro verhoogd... en dan is de verhoging van 2008 naar 2009 wel 36.715 euro... toch iets meer dan 2 %!!!

Goed, daar komt dan nog bij dat de gemeente een renteloze lening van 88.000 euro ter beschikking stelt van de politiezone "om tijdelijke liquiditeitsproblemen op te vangen en debetintresten te vermijden"....

De toelagen aan de verenigingen voor 2009, wat iedereen dan kent als "de subsidies", werden eveneens vastgesteld.
Dat is zowat ieder jaar hetzelfde lijstje met als grote uitschieters:
- toelage aan jeugdverenigingen 26.875 euro
- toelage aan sportverenigingen 33.024 euro
- toelage feestcommissie 26.500 euro.

De toelagen aan de jeugdverenigingen en de sportverenigingen worden door Jeugdraad en Sportraad verdeelt over de aangesloten verenigingen volgens een puntensysteem.

Kulturele en seniorenverenigingen krijgen toelagen op naam. Onlangs vroeg ik aan het schepencollege of men voor die verenigingen de verdeling van de toelagen niet eveneens kon regelen via een puntensysteem. "De kultuurraad is in deze geen vragende partij" was het antwoord... en ik kan een en ander wel begrijpen als ik de nominatief toegekende toelagen zie...

Ik heb het lastig met de huurtoelage van 1.500 euro, bovenop een gewone toelage van 250 euro, toegekend aan de Wereldwinkel-Oxfam.
Oxfam is naar mijn oordeel een handelsonderneming als een andere, "fair trade" of niet.
Fair trade producten kan je in praktische alle grootwarenhuizen kopen...
Is deze betoelaging niet een vorm van concurrentievervalsing?

Ooit heb ik het bestuur van de plaatselijke UNIZO afdeling hierover aangeschreven... maar daar bleef het oorverdovend stil...
En bij een aantal meerderheidraadsleden ontbind ik alle duivels als ik hierover begin...

Er zou ook wel goed nieuws kunnen zijn voor de mensen die aan de onafgewerkte straatjes op de Stuiver wonen.
In het budget van 2009 werd 75.000 euro ingeschreven met als vermelding "werken straatjes Stuiver". Op mijn vraag aan Schepen David of dit betekende dat die straatjes eindelijk afgewerkt zouden worden was zijn antwoord "dat is ingeschreven in het budget, dus dat zou kunnen"....
Afwachten maar... en dat is niet nieuw... men wacht daar al jaaaaaarrren!!!

Op het einde van de zitting nam de burgemeester dan afscheid... "want er is een akkoord, en ik hou mij daar aan"
Met een passend woordje van iedere fractie, een natje en een droogje werd deze zitting... en een ambtsperiode afgesloten!!

Als het goed is, en iedereen zijn receptiekalender geraadpleegd, komt de gemeenteraad opnieuw bijeen op 15 januari 2009...

Geen opmerkingen: